Startsida 
 Klubbinfo 
 Arrangemang 
 Långcupen 
 Resultat 
 SGP 
 Kalender 
 Statistik 
 Meddelanden 
 Roller i klubben 
 Friidrottsnyheter 
 Månadens profil 
 Referat 
 Träning 
 Träning & Mat 
 Bildarkiv 
 Klubberbjudanden 
 Medlemssidor 

Håll dig uppdaterad med vårt RSS-flöde

Cirkelträning

27/11 - Katarina&Helena  


Cirkelträningsprogram 28/11

Cirkelträningen börjar kl 18 som vanligt i aerobicssalen på KTH-hallen. Se program nedan.

Vi som springer tillsammans innan startar kl 17:15 som vanligt för ett kortare pass med löpteknik i maskinbacken.

1. Utfallssteg m rotation: Gör utfallssteg med vikt i handen och för vikten över det främre benet runt åt sidan. Tänk på att det främre knät ej skall gå över den främre foten. Ta isåfall längre steg. Rak rygg och spänn bålen.
Tränar: Säte, bålstabilitet, obliquus externus och internus.

2. Sidolyft boll alt Plankan på sidan:
Sidolyft boll: Ligg på sidan på bollen med fötterna stödjande mot väggen. För överkroppen uppåt.
Plankan på sidan: Ligg på sidan med underarmen stödjande mot golvet. Håll rygg och mage i en rak linje ovanför golvet. Tränar: mage, rygg, qvadratus

3. Ryggövning med vikt: Ligg på mage med en vikt i händerna. För vikten ovanför huvudet, bakom ryggen genom att alternera händer som vikten bärs i. För vikten i en cirkel bakom ryggen. Håll benen mot golvet.
Tränar: Rygg, rotatorcuff, säte ffa.

4. Knäböj med boll mot vägg: Stå med ryggen mot väggen och en balansboll bakom svanken. Gör knäböj med armarna pekande mot taket. Tränar ben, ffa framsida lår, stabiliserande bålmuskulatur.

5. Hunden på boll: Ligg på mage på bollen, lyft motsatt arm och ben. Lyft ej för högt. Tränar rygg, sidomuskulatur.

6. Bendrag på boll: Stå i armhävningsställning med fötterna på bollen, rulla kontrollerat bollen mot dig med fötterna. Tränar mage, stabiliserande bålmuskulatur.

7. Hamstring-drag: Ligg på rygg med fötterna på bollen. För bollen kontrollerat mot dig genom att böja benen. Håll bäckenet, ryggen i en rak linje genom hela övningen. Tränar: hamstring (baksida lår), bål, rygg.

8. Hantelrodd: Stå i armhävningsställning på hantlar med lite mer än axelbrett mellan både fötter och armar, drag hanteln upp till axelhöjd. Tränar: rygg, rotator cuffen, bålstabilitet.

9. Bryggan med benlyft: Ligg på rygg på balansbollen med bollen under bröstryggen och benen böjda. Håll upp bäckenet och ryggen till en rak linje. Lyft ett ben utan att svanka ryggen. Byt ben. Tränar bålmuskulatur, sätesmuskulatur, baksida lår.

10. Stavhopparmage: Ligg på rygg med huvudet nära en ribbstol eller vägg, dra benen uppåt och över huvudet och för dem sakta ner och ut från kroppen igen utan att röra golvet. Tränar: mage

Efter tre övningar kommer vi lägga in hopprep så att på ett varv blir det 3min hopprep som pulshöjare, men även vadstyrka och spänstträning. Dom som inte kan hoppa kör istället vadhävningar.

Vi ses!

/Katarina&Helena



Kommentera artikeln:
Ditt namn *
Kommentar *
Skriv "sextiosju" i siffror *


Tidigare Meddelanden
2008-12-11 - Cirkelträningsprogram 12/12
2008-12-02 - Årsmöteshandligar
2008-12-02 - Val till Styrelse 2009
2008-12-01 - Årsfest: Last call!!
2008-12-01 - Träningläger 2009 - hemlandsalternativet
2008-12-01 - Välkomna till introduktionsträning!
2008-11-27 - Cirkelträning
2008-11-22 - Michael Svensson sparkade upp smurfarna ur sängvärmen
2008-11-20 - Kick-off
2008-11-18 - Studentjaktens nya formel
2008-11-17 - Kickstart i city
2008-11-17 - Stöd cancerfonden
2008-11-11 - Reviderad karta över kvällens varv
2008-11-05 - Årets stora händelse: Årsfesten 6/12!!!!
2008-11-04 - Tömilen stödjer Cancerfonden - Tävla om Peppes Pokal
2008-11-03 - Välkomna till introduktionsträning!
2008-11-02 - Motioner till årsmötet
2008-11-01 - VM-löpare sparkar igång säsongen
2008-11-01 - Årsfest, årsmöte den 6/12 Uppdaterad.
2008-10-20 - Förlängd SGP-omröstning
2008-10-18 - Anmäl dig till Tömilen senast 21 oktober
2008-10-15 - Exklusiv PUMA-smurfkväll på RS
2008-10-15 - Cirkelträning!!
2008-10-09 - Säsongsvila och nytt träningsår
2008-10-07 - Utlandsläger 2009
2008-09-24 - Ingenting var omöjligt i Bosses ögon
2008-09-22 - Bo Aggeborn har gått bort
2008-09-20 - Eftersnack Lidingöloppet
2008-09-12 - Resultat Långlöparnas Kväll 26/8
2008-09-08 - Nå ä nu alla församlade här

Sidor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |


©Copyright FK Studenterna. Utvecklat av Cédric Schwartzler, Triciclo AB.
För synpunkter och tekniska fel, kontakta